niedziela, 30 czerwca 2013

Sunday challenge 2 :)

Rosół!!!

Chciałam zacząć od tego czym jest rosół, bo nie każdy rozróżnia rosół od bulionu i nie wie co to dokładnie za potrawa, więc podaję fragment notatki:
Rosół – niezagęszczana zupa z drobiu  lub wołowiny albo baraniny, sporządzana na wywarze mięsno-warzywnym; może być z dodatkiem mięsa wołowego. Podawana z makaronem typu nitki lub wstążki, z ziemniakami lub z plackiem. W niektórych gospodarstwach domowych podawany jest z makaronem lub plackiem przyrządzonym samodzielnie. Na Śląsku Cieszyńskim rosół podaje się również z kluskami wątrobianymi.
Rosół jest potrawą, którą przygotowuje się stosunkowo długo. Przygotowanie polega na gotowaniu mięsa wraz z zestawem jarzyn –włoszczyzną. Aby przygotować smaczny i esencjonalny rosół należy gotowanie składników rozpocząć od zimnej wody, powoli doprowadzając do lekkiego wrzenia. Taki sposób gotowania sprawia, że większość składników zawartych w mięsie i warzywach przechodzi do wywaru, który po doprawieniu staje się rosołem. 
Zupa pierwotnie powstawała jako efekt długotrwałego gotowania w wodzie mięsa, które w dawnych czasach było konserwowane przez zasolenie i wysuszenie. Wywar ten zwano rozsół (czy rozsol), skąd wywodzi się dzisiejsza nazwa. Rosół jest jedną z narodowych potraw polskich.

Gotowałam go długo ponad 2 godziny, ale było warto. Nie obyło się bez wpadek. Zaczęło się od tego, że wykipiała mi woda w której miałam gotować makaron, potem stwierdziłam, że nie rozumiem kilku punktów instrukcji zostawionej przez mamę i okazało się, że muszę zacząć od nowa (dobrze, że babcia odebrała telefon. Babciu, bardzo dziękuję ci za pomoc), a potem zapomniałam moją zupę posolić. Mimo licznych wpadek udało mi się podołać temu wyzwaniu.
       Nie napisałam wczoraj jakich warzyw użyć do rosołu, a więc podaję teraz:
1 duża marchew
1 duża pietruszka (korzeń)
Natka pietruszki 
1 gałązka zielonego pora
mały kawałek selera (korzeń)
lubczyk (opcjonalnie)
Cały przepis jest na poprzedniej stronie :)

A teraz chciałabym wytłumaczyć różnicę między bulionem a rosołem , bo nie każdy tę różnicę widzi. 
Bulion może być sporządzony z warzyw, z mięsa lub z grzybów, a Rosół to zupa sporządzana z warzyw i mięsa. Nie może być on wegetariański.


A oto zdjęcie mojego rosołu:
                                                                                                        

                                                                                   Pozdrawiam :)









Brak komentarzy: